Amancio Ortega: Priča o najbogatijem čovjeku u Španiji

25. Jul 2017. | 09:21 | NV
ortega-1-660x330

Biografija Amancija Ortege je priča o čovjeku skromnog porijekla, koji nikada nije stekao formalno obrazovanje, ali je, i pored toga, uspio da postane jedan od najuspješnijih i najimućnijih ljudi na svijetu, piše bankar.me.

Amancio Ortega Gaona je rođen 28. marta 1936. godine u Leonu, u Španiji. Otac mu je radio na željeznici, a majka je pomagala u izdržavanju porodice tako što je radila kao kućna pomoćnica. S obzirom da porodica nije mogla da mu priušti osnovne stvari u djetinjstvu, napustio je školu sa samo 14 godina i zaposlio se kao prodavac u radnji lokalne tekstilne kompanije “Gala”, gdje je učio da šije odjeću.

Pošto nikada nije stekao više obrazovanje, Amancio Ortega je nastavio da radi u tekstilnoj industriji sve do ranih 60-tih godina prošlog vijeka, pri čemu je radio za mnoge krojače kod kojih je naučio kako se proizvodi i troškovi mijenjaju na svom putu od proizvođača do potrošača, a rezultat toga je njegov fokus na važnost direktnog dolaska proizvoda do potrošača, bez posrednika.

Nakon što je postao menadžer lokalne prodavnice odjeće, otkrio je da samo bogati pojedinci mogu sebi da priušte kupovinu fine garderobe, pa je još čvršće odlučio da pravi kvalitetnu odjeću, koja će biti dostupna svima. Kao rezultat toga, Ortega je počeo proizvodnju sopstvenih proizvoda. Nabavljao je jeftinije materijale iz Barcelone i prodavao kvalitetnu, ali jeftiniju robu lokalnim radnjama. Kada mu je bilo svega 27 godina, Amancio Ortega je osnovao sopstvenu kompaniju, pod nazivom “Confecciones Goa”, koja je proizvodila i prodavala fine bademantile.

Ortega je nastavio da razvija kompaniju i 1975. godine je otvorio svoju prvu maloprodajnu radnju, pod imenom “Zara”, koja je ubrzo postala poznata po prodaji visokokvalitetne dizajnirane odjeće, po pristupačnim cijenama. Kao rezultat toga, Ortega je nastavio da otvara prodavnice, a za svaku je htio da odabere savršenu lokaciju. Uspješnost njegove ideje da proizvodi i prodaje kvalitetnu odjeću po pristupačnim cijenama i da svoje radnje pozicionira na najbolje lokacije, vidi se po tome što je Amancio Ortega do 1989. godine uspješno vodio gotovo stotinu “Zara” prodavnica u Španiji.

Sa sve većom popularnošću i uspjehom, Ortega je 1985. godine osnovao “Inditex holding” za “Zara” brend, koja je postala jedna od najvećih tekstilnih kompanija na svijetu.

Razvojem poslovanja Amancio Ortega je uspio da ispuni provobitni cilj, a to je da modeli garderobe stignu od modne piste do pojedinačnog potrošača za samo nekoliko sedmica. Njegove prodavnice garderobe su poštovale striktno pravilo snabdijevanja novom robom čak dva puta sedmično. Ortega je želio da se garderoba proizvodi u manjim količinama, kako bi se prodavnice češće snabdijevale, jer se na taj način smanjuju troškovi zaliha i isporuka. Ova brzina isporuke postala je glavno obilježje njegovog biznisa, čime je brzo potukao konkurenciju.

“Korisnik pokreće i vodi poslovni model. Kupac uvjek mora biti naš glavni centar pažnje, kako u kreiranju modnih kolekcija, tako i u dizajnu prodavnica, logističkog sistema i bilo koje druge aktivnosti”, govorio je Amancio Ortega.

Pošto je zadržao svoje fabrike u Španiji, u kojima je proizvodio manje količine garderobe, uspio je da zadrži mnoga radna mjesta, da uštedi na troškovima isporuke i prenese to na potrošače. Zahvaljujući dobro osmišljenom konceptu poslovanja “Zara” je postala toliko prepoznatljiva i poznata marka da Ortega gotovo i nije imao potrebu da se reklamira.

Ortegino poznavanje mode dolazi od dugotrajnog posmatranja onoga šta ljudi nose i slušanja onoga šta žele. On ne bazira svoj inventar na modnim emisijama, već prati blogere i sluša komentare i želje kupaca. To ovom brendu omogućava da se prilagođava željama i potrebama potrošača i trenutnim trendovima, što u kombinaciji sa brzinom proizvodnje odjevnih komada i njihove dostave, bez posrednika, do kupaca, predstavlja tajnu uspjeha Amansija Ortege.

Pored toga, dok druge tekstilne kompanije šiju odjeću u Kini i u zemljama jeftine radne snage, “Inditex” kreira većinu svojih proizvoda u Španiji, Portugalu i Maroku. Poslovni magazin “Economist” je 2012. godine pisao da su Ortegine kreacije krojene od materijala proizvedenih u domaćim fabrikama, a zatim dorađivane u lokalnim tekstilnim radnjama. Ovaj potez je skratio lanac snabdijevanja, što je omogućilo kompaniji da brzo reaguje na nove modne trendove.

“Inditex Grupa” je 2001. godine izašla na berzu, sa 59 posto vlasničkog udjela, gdje se uspješno pozicionirala kao najveća tekstilna kompanija na svijetu. Njen osnivač i vlasnik, Amancio Ortega je zahvaljujući tome, sa imetkom od 71,3 milijarde dolara, najbogatiji čovjek u Španiji i četvrti najbogatiji čovjek na svijetu.

 

NV / bankar.me

Na vrh