Gradski prijevoz i ekologija: Tako to radi Beč

Proteklih nekoliko godina jedan od najakutnijih problema bosanskohercegovačkog glavnog grada jeste javni gradski prijevoz. Rješenje se još ne nazire, a neka od najčešćih pitanja koja možemo čuti glase: je li u GRAS-u uposleno previše radnika?; treba li ovo preduzeće poslovati isključivo po tržišnim uvjetima ili ga mora potpomagati kantonalna vlada?; kakav je kvalitet usluge koju svojim korisnicima pruža GRAS? Kao i u brojnim drugim nedoumicama, primjeri drugih nam itekako mogu koristiti pri kreiranju vlastitih rješenja. Javni gradski prijevoz u Beču jedan je od najboljih u svijetu, a o tome kako funkcionira i šta nudi pišemo u nastavku

7. Feb 2015. | 16:59 | Nedžad Novalić
35607

35607.jpg
“Wiener Linien” naziv je kompanije koja se brine za najveći dio gradskog prijevoza u Beču a koja posluje u sastavu gradskog holdinga “Wiener Stadtwerke Holding AG”. Vlastiti ostvareni prihodi (prodate karte) pokrivaju 60 posto troškova preduzeća, dok plaćanje preostalih izdataka preuzima Grad Beč. Grad Beč za “Wiener Linien” plaća fiksni paušalni iznos kojim se prvenstveno pokrivaju troškovi osoblja, nabavka materijala, troškovi održavanja i čišćenja. Pokrivanje ukupnih rashoda u iznosu od 60 posto, s obzirom na izrazito jeftinu godišnju kartu i izniman kvalitet usluge koji se nudi, prilično je dobar poslovni rezultat.


Jeftino, udobno i brzo

Grad Beč svake godine izdvaja i određeni iznos novca za nove investicije. Taj novac se, naprimjer, koristi za kupovinu novih vozila ili za proširenje infrastrukture. Proširenje metro-mreže se međutim posebno finansira. Tu troškove dijele Grad Beč i Republika Austrija, otprilike po pola.
Usluge "Wiener Liniena" dnevno koristi oko 2,5 miliona putnika. Na godišnjem nivou to je oko 900 miliona putnika. Bečlijke i Bečlije vole svoj javni prijevoz i većinu svojih puteva pređu metroom, autobusom i tramvajem. Statistički posmatrano, udio javnog gradskog prijevoza u ukupnom prijevozu na području Grada Beča iznosi 39 posto, a zahvaljujući stalnim ulaganjima u infrastrukturu i kvalitet vozila, ovaj se udio iz godine u godinu povećava. Za prijevoz 2,5 miliona putnika dnevno brine ukupno 8.400 radnika. U 2013. godini prodaja je iznosila 582.000 godišnjih karata i s tendencijom je rasta.


Zadovoljni korisnici

Zadovoljstvo korisnika javnog gradskog prijevoza mjeri eksterni institut za istraživanje tržišta redovnim anketama. Ove ankete pokazuju visok nivo zadovoljnih korisnika “Wiener Liniena” – više od 90 posto. Dodatno se u određenim vremenskim razmacima ispituje i imidž “Wiener Liniena”.

Do 2030. godine Beč bi trebao imati dva miliona stanovnika. U skladu s tim kontinuirano se izgrađuje i mreža javnog prijevoza kako bi se broj putnika mogao bez problema savladati. Trenutno postoji pet metro-linija. Od 2018. godine će se graditi šesta linija (U5), a linija U2 će se produžiti. Također, postojeća mreža autobusa, tramvaja i metroa kontinuirano će povećavati i prilagođavati promjenjivim uvjetima i brojevima putnika. Trenutno se linija U1 produžava za pet stanica prema jugu Beča. Još u jesen prethodne godine produžena je linija U2 prema novom gradskom naselju “Seestadt”, koje će narednih godina naseliti 40.000 ljudi. Dugoročni ciljevi su dalje proširenje mreže javnog gradskog prijevoza kako bi se mogle zadovoljiti potrebe jednog kontinuirano rastućeg grada (do dva miliona stanovnika 2030. godine) kakav je Beč.


Ekološka prihvatljivost

“Wiener Linien” već koristi ekološka i inovativna vozila. Tako su, naprimjer, moderna šinska vozila opremljena energetskom elektronikom kako bi se pokretačka energija vozova pri kočenju ponovo pretvorila u električnu energiju i vratila u strujnu mrežu. Stopa povratnog napajanja za metro iznosi 30 do 35 posto, kod tramvaja 25 do 30 posto. U 2009. godini je pokrenut i istraživački projekt “EcoTram”. Cilj projekta bio je smanjenje potrošnje energije javnog prijevoza u budućnosti. “Ekološki tramvaj” je uštedio ukupno 13 posto energije pri ventilaciji, grijanju i hlađenju u testnom vremenu. To otprilike odgovara godišnjoj potrošnji energije prosječnog austrijskog domaćinstva. Za autobuske linije “e-mobilnost” je budućnost. Zahvaljujući elektronskim autobusima, godišnje se izbaci 300 tona manje CO2. Time “Wiener Linien” podržava dostizanje klimatskih i energetskih ciljeva te povećava kvalitet življenja u Beču. Usto, s modernim hibridnim autobusima aktivno rade na daljem razvoju naprednih pogona. I Mercedes Citaro autobusi, koji su proglašeni “autobusima godine”, ispunjavaju već od 2013. godine EURO 6 normu koja se odnosi na izbacivanje štetnih materija, koja je tek od 2014. godine stupila na snagu.


Za Sarajevo vrata otvorena

Poznato je da je Grad Beč u nekoliko navrata Sarajevu i GRAS-u donirao veći broj tramvaja. I sad, kako kažu za Novo vrijeme, ako bi postojao interes za njihove tramvaje, “sigurno bi se moglo stupiti u kontakt s našim ekspertima. Naši stariji modeli tramvaja koriste se sad kao i prije u različitim evropskim gradovima”. Anna Maria Reich, glasnogovornica “Wiener Liniena” za Novo vrijeme kaže da “njihovi eksperti uvijek nanovo savjetuju druge gradove”. Stoga, ako Sarajevo ikad bude trebalo “pamet” prilikom rješavanja problema gradskog prijevoza, adresa je poznata a vrata su otvorena. Donacije tramvaja i autobusa samo su privremena i polovična rješenja.


Zašto ne koristiti automobil u Beču?

Godišnja karta “Wiener Linien” košta 365 eura, što odgovara jednom euru dnevno. Javni prijevoz je time mnogostruko jefitniji od automobila. Javna saobraćajna mreža je veoma dobro izgrađena. Tako, naprimjer, najduža metro-linija (U6), prolazi kroz ukupno 13 okruga u dužini od 17 kilometara, a vrijeme vožnje iznosi tek 34 minute. Ova udaljenost u ovom vremenu ne bi se mogla preći autom. “Wiener Linien” je prihvatljivija opcija i za one koji misle o okolišu, jer već godinama osim ekoloških tramvaja i metroa posjeduju i jednu od najboljih i najuzornijih ekoloških flota autobusa. Autobusi izbacuju niske količine štetnih materija. Tu spadaju hibridni, električni i moderni Mercedes Citaro autobusi, koji ispunjavaju normu EURO 6.

Na vrh